THERN ROBERT

Robert Thern

Death is a part of life

“Leichenschmaus: it sounded more like a cannibalistic ritual...“

Geboren 20.03.1953 in Worcester, Massachusetts
1971 zur US Armee, 1972 beim Militär russisch gelernt.
1973-74 Dienst in Deutschland, Landkreis Lüchow-Dannenberg - hochdeutsch gelernt.
1974-75 Wanderjahr mit Fahrrad durch Italien, Jugoslawien, Griechenland, weiter ohne Rad, Ägypten, Sudan, Äthiopien.
Juli 75 Edina im Zug zwischen Aachen und Köln kennengelernt. Studium University of Massachusetts
76-81 Bachelor der Germanistik, Bachelor der Slawistik.
1983, 85, 87 kommen in USA unsere drei Kinder zur Welt.
1983 Wiedereintritt in die US Armee, Ausbildung zum Militärverhörer und Erlernen der Sprache farsi.
1989 versetzt nach Hof/Saale als Verbindungsoffizier.
1990 Abschied von der US Armee. Beruf als Exportkaufmann in Helmbrechts, Haus gekauft in Elbersreuth bei Presseck.
Seit 1998 Exportleiter der Fa. Bodenschatz Lederwaren in Presseck. Schriftführer der FFW Elbersreuth und Pfarrgemeinderat der Petrus-Canisius Kirche Presseck.
"Seit Jan 2009 Englischlehrer an der Staatlichen
Berufsoberschule Hof"

Life and Death in Elbersreut

A death in the village, and everyone takes note. Everyone takes part. Everyone is there. It's always the same; the cemetery, the church, the Gasthaus. Everyone thinks about all the other funerals they have been to, about the all others they knew who have died and gone. Especially about their own.  This was the first funeral I had witnessed in Elbersreuth. For me, this was the first "Leichenschmaus" , a gruesome word said so lightly.  To my ears it sounded more like a cannibalistic ritual than the designation for a common meal in memory of the dearly departed. Black crows picking among the clods of freshly plowed up soil in the cold, damp November fields remind me of funerals and the day we buried Gustav. Death, November, Funeral, Frost, Burial, Memory, Sharing, Community, Life. It's all part of life. We're all in it together, but when you go, you go alone. And those you leave behind will raise their glasses of beer and toast to your memory. And then they will slowly forget, and only when the next funeral takes place will someone in the crowd remember you, back then, when you died and were buried.